Kreativio

KOMPLETNÍ MANUÁL: Vytvoř silný název značky

Při startu značky má každý v TO-DO listu „vymyslet název značky“! Narovinu většina chce úkol co nejrychleji vyřešit a dají na první název, který jim přijde na mysli. „Máme přeci skvělý produkt, to stačí“.

Špatně zvolený název vás může omezovat

  • Neustálé složité diktování názvu
  • Bijete se s jinou značkou o název
  • Název se špatně skloňuje
  • Domény jsou obsazené
  • Název je dlouhý
  • Lidé název špatně vyslovují

Vytvořte název, který nebude značku omezovat, ale pomůže jí růst. Vytvořte značku, jejíž název pořádně REZONUJE! Mám pro vás kompletní manuál, jak vymyslet silný název. Zhlédněte video návod a zjistěte ověřené techniky jak na to.

Ověřené know-how do 8 minut

Přehrát video
  • Přepis celého videa

Brainstorming klíč k dobrému názvu

Začněte brainstormingem. Ideálně se svým celým týmem usedněte k jednomu stolu. Stačí vám jen počítač, tužka a papír. Na začátku si obhlídněte svou konkurenci. zjistěte jak se jmenují a jak se prezentují. Zaručeně nechcete aby si vaši značku pletli s konkurencí. Rozhodněte se také, zda máte vizi expandovat do zahraničí, v takovém případě nemá smysl název, který bude pro cizince těžce vyslovitelný, typicky dělají problém háčky.

Poté jak poznáte svou konkurenci i své vize, můžeme začít. Stačí opravdu jen tužka a papír. Nic neškrtejte, pište si cokoliv, až nakonci vyhodnocujte.

Tvorba nazvu znacky brainstorming

Co využít své jméno?

Každého napadne první využít své jméno. Může to být fajn řešení, jak budovat svou osobní značku. Ze zkušeností to doporučuji jen podnikatelům, kteří chtějí pracovat vždy sami za sebe a nemají vizi se rozrůstat o další členy týmu. Nehledě na to, že je značka téměř neprodejná. 

Další důležitý poznatek: Pokud se jmenuješ Honza Novák, tahle možnost se tak trochu uzavírá, protože lidí s podobným jménem je na světě opravdu mnoho. Pokud máte ale jedinečné a dobře vyslovitelné příjmení může to být dobrá volba. Takových případů je ale málo. Vy budete z 95 % řešit úplně nový název. 

2 praktické tipy na začátek

  • Název by měl být krátký a výstižný, ideálně o jednom slově
  • Měl by být jedinečný

Teď víme jakým směrem půjdeme. Jak ale vymyslet úplně nový název? Ukážu vám 5 technik, které se mi osvědčili.

1. technika - Najděte akronymy

Pokud jsme vyškrtli možnost vlastního jména, ještě ho úplně nemusíme úplně zahazovat. Akronymy jsou nehláskové zkratky několika počátečních písmen. Abyste si to lépe představili, tak něco podobného použili v Alze. Jeho zakladatel Aleš Zavoral, použil jednoduše své první dvě písmena u jména a příjmení a vznikla Alza. Je ovšem složité, aby tento název již nebyl obsazený, ale o tom později.

Tvorba nazvu znacky Akronymy

2. technika - Pitvejte

Pitvat je celkem jednoduchý způsob jak odstartovat brainstorming. Ikdyby jste právě tady nenašli ten ideální název, budete mít slušnou zásobu myšlenek pro další techniky. Tento způsob pitvání využila pro svůj název rychle rostoucí značka online super marketu Rohlík. Což je ostatně dost dobrý příklad. Rozeberme si to. Musíte se hodně ptát. Začneme něčím velkým, co je pro obor typický a rozebereme ho do posledního atomu. Supermarket je budova v té budově můžeš něco nakupovat. Co můžeš použít při nakupování? Košík. Co dáváš do košíku? Potraviny. Jaké potraviny? Třeba pečivo? Jaké pečivo? chleba, houska, rohlík. To je ono. Podobným způsobem k tomu můžete přistupovat taky.

Tvorba nazvu znacky pitvanim

3. technika - Hrajte si se slovy

Jeden z nejpopulárnějších způsobů, kde se budete moct při vymýšlení nejvíce vyblbnout a najdete klidně stovky výstupů. Jak to celé funguje? Můžeme si vzít dvě slova, které jsou typická pro náš obor či produkt a udělat z nich jedno úplně nové slovo. To uděláme tím že vezmeme začátek, konec slova nebo dokonce písmena úplně přeházíme. Skvěle si s tím poradil Instagram, který spojil instantní foťák s telegramem. Nebo také český Vodafone, který složil slova Voice – Data – Phone. 

Tvorba nazvu znacky Hrajte si se slovy

4. technika - Použijte frázi

V posledních 5 letech se právě tento způsob tvorby názvů stal hodně trendy a používá je spoustu známých firem a není divu. Názvy jako srovnej.to, dámejídlo, uloz.to a podobné firmy měli od začátku skvěle naběhnuto. Už v názvu mají přesnou definici toho, co budeme od značky očekávat a to je jeden z důležitých klíčů, který byste měil vnímat u všech technik.

Tvorba nazvu znacky Pouzijte frazi

5. technika - Využijte metaforu

Tady už jdeme trochu více do hloubky a bude to chtít více přemýšlení než u předchozích způsobů. Ale vyplatí se to, úspěšnost bývá u této techniky nejvyšší. Metafory slýcháme denně: hlava rodiny, čas běží, sametový hlas. Jsou to jednoduše okliky pojmenování, většinou na základě podobnosti a spojení dvou představ. Přechod můžeme metaforicky přivlastnit k zebře. Oceán když je něčeho hodně. Typický příklad značky, která využila metaforu je Heureka tedy prakticky synonymum ke slovu „Našel jsem to“. Geniální.

Tvorba nazvu znacky metaforou

Checklist jak mít jistotu

Skvělý, právě jste ve fázi, kdy jste vymysleli desítky názvů a teď je třeba z nich vyselektovat ty nejlepší. Uděláme si takový checklist. Ten nás přesvědčí, že je název správný.

  • Zkontrolujte si zda je volná doména .cz, .sk, popřípadě .eu a .com
  • Název by se měl dobře skloňovat až o něm budete mluvit
  • Má název spojitost s oborem?
  • Píše se název stejně jako vyslovuje?

TIP: Dejte si pozor na anglicismy, i přesto, že většina z nás tomuto jazyku rozumí může být anglický název jako super řešení s ohledem expanze do zahraničí. Je ale třeba stál poslouchat cílovou skupinu, protože pokud budete mířit na lidi 40+ postavíte jim bariéru a bude pro ně obtížné přečíst třeba název “Paypal” a vy jim ho budete složitě diktovat.

Pozor na diktování

Počítejte s tím, že pokud se na trhu uchytíte, pustíte se i do reklam nebo nastane situace, že budete do telefonu diktovat název značky. Není nic otravnějšího než po desáté zákazníkovi hláskovat název značky a popisovat mu jestli je tam dvojité „w“ nebo jednoduché, jedno „s“ nebo dvě apod. Vyzkoušejte si to na okolí.

Typicky můžete narazit na tyto nástrahy:

  • T - D
  • Y - I
  • V - F
  • V - W
  • X - KS
  • S - Z

Máte to? Super

Tímhle způsobem jsme vyřadili značnou dávku názvů, které jsme zmačkali a hodili do koše. Teď už nám zbyly jen  ty, které jsou opravdu skvělé. Teď už zbývá jen rozhodovat srdcem, to jaký název na Vás působí nejlépe.

A je to! Právě jste vytvořili silný název značky. Na konec bych chtěl říct, jednu zásadní věc. Možná se vám zdá, že je při vymýšlení jména dost nástrah a pravidel. Pravidla jsou od toho aby se porušovali, nemusíte se tímhle návodem řídit na 100 %. Důležité je vědět, co Vás s podobným názvem může čekat, pokud vyberete špatně. 

Nastartujte vizuál nové značky logo, vizuální styl, foto, video | Kreativio

Vyšlápněte s vizuálem tou pravou nohou