Ovládejte psychologii barev
Při tvorbě vizuálního stylu nové značky je klíčové mít pod kontrolou barvy, které bude využívat. Vše se dále odráží na logu, propagačních materiálech, fotkách a videí brandu. Pokud je Vaše značka s barvami konzistentní má našlápnuto správnou cestou k zapamatovatelnosti. Ale nejen to. Jakou barvu zvolíte pro svou značku zvolíte má významný vliv na to jak jí bude potenciální zákazník vnímat. Má značka působit luxusně, pro děti, seriózně, zábavně ekologicky nebo třeba bezpečně? Každá barva má svou psychologickou rovinu. To jsou důvody proč byste právě barvy neměli brát na lehkou váhu a začali je využívat ve Vašem podnikání. Jak fungují barvy v praxi? Jak je vnímáme? Čtěte dál.
Orientujeme se pomocí barev
Barvy jsou všude kolem nás v různé teplotě, odstínech, sytosti. Mají na nás obrovský vliv. Pojďme se ohlédnout na každodenní život. Ať už přecházíme po přechodu nebo jedeme autem. Už od útlého věku jsme učený na pravidlo že červená pro nás znamená stát a zelená můžeme jet. V turistice a cestování jsme také ovlivněni. V tomto případě se ale jedná o pomocnou ruku, kdy nám pomáhají například turistické značky v orientování a udržení správné cesty. Dokážeme se orientovat i v obchodě, kde si například jdeme pro brambůrky značky Bohemia. Už se automaticky zaměřujeme v obchodě na červeno-vínovou barvu. U čokolády Milky se zaměřujeme na fialovou barvu a mohli bychom pokračovat s dalšími produkty.
Mnoho grafiků vybírá barvu podle popularity. Což je chyba. Měli by vybírat podle toho, zda je to vhodná barva k dané značce. Zda vyvolává ty správné pocity a zda je adekvátní.
Psychologie vnímání barev
Bílá barva
Reprezentuje nevinnost, světlo, čistotu. Často se používá v módě a interních dekoracích. Je barvou dominantní a hodí se prakticky k jakékoli jiné barvě. Ať už se budeme bavit o prohřešení nebo nečistotě, bílá barva dokonale symbolizuje čistotu proto, že je velmi jednoduché ji znečistit.
Využití: Nejčastěji používání do zdravotnictví nebo pro svatební účely. Bílá bývá také spojována s kreativitou. Umělci ji rádi využívají.
Černá barva
Znak autority, moci a síly. V bájích a pověstech jsou ve většině případů černě vyobrazeny postavy reprezentující zlo a temnotu – to proto, aby byla zdůrazněná jejich neporazitelnost. Avšak černá není považována za barvu zla. Je také barvou znázorňující inteligenci.
Využití: Černá barva bývá často používána na místech, kde hraje svou roli elegance a jednoduchost. Je populární v módě a dekoracích. Působí ladně.
Fialová barva
Barva bohatství a také výjimečnosti. Králové, královny a další se často oblékali do fialové, aby dali najevo své neomezené bohatství a nadřazenost. Vzhledem k minimálnímu výskytu fialové barvy v přírodě je tato považována také za unikátní a výjimečnou. Fialová barva také značí luxus.
Využití: Pro maximalizování pozornosti a soustředění na problémy. Používá se na místech kde se zdůrazňuje unikátnost. Mnoho mladých lidí má v oblibě různé odstíny fialové jen proto, že se tímto odlišují od ostatních.
Červená barva
Upoutává pozornost, obecně vyvolává emocionální vzruch. Je rovněž uznávaná jako barva lásky, i když pravou barvou lásky je růžová. Červenou barvou vyčnívá cokoli z davu. Lidé oblečení do červené více upoutávají pozornost, červená auta jsou častějším terčem obdivu, ale i zlodějů. Červená barva vždy zachytí pozornost jako první.
Využití: Dokonalá barva pro upoutání vašeho návštěvníka. Používá se pro zdůraznění. Tohoto efektu u červené barvy si můžete všimnout v jakémkoli supermarketu – velké cedule s upoutáním na akce a slevy jsou téměř vždy červené.
Oranžová barva
Nejteplejší, nabíjecí energií. Bývá spojována se vším organickým. Je to šťastná barva a často bývá spojována s vidinou lepší budoucnosti. Oranžová je kombinací červené a žluté, má efekt jako obě barvy dohromady avšak v méně intenzivním podání. Oranžová barva se používá na místech, kde chceme upoutat a zároveň ukázat trochu zábavy.
Využití: V reklamách, které mají upoutat děti. Je rovněž prokázáno, že oranžová je jednou z barev, které s největším efektem přijmou návštěvníka vykonat nějakou akci. Například lačítka o určité velikosti a v oranžové barvě měly největší úspěch.
Žlutá barva
Barva slunce. Je prokázáno, že žlutá je barvou optimistickou, která zlepšuje náladu a uklidňuje. Dětské pokoje bývají často ve světle žluté barvě – děti méně pláčou. Žlutá zvyšuje soustředěnost a zrychluje metabolismus organizmu. V případě použití sytých, tmavších či zářivých odstínů žluté barvy bývá tato spojována s ohněm.
Využití: Nejčastěji k upoutání pozornosti. K upozornění a nebo varování.
Zelená barva
Jedna z nejpopulárnějších barev – symbolizuje přírodu, život, zdraví, revitalizaci a peníze. Je barvou, která naplňuje člověka energií a dodává sílu. Zelená bývá také spojována se štěstím a harmonií.
Využití: Pro relaxační dojem návštěvníka. Pro přírodní produkty, akce a jiné.
Modrá barva
Barva nebe a oceánů. Značí nekonečno a tím působí na člověka uklidňujícím a relaxačním způsobem. Zároveň je barvou úspěchu, autority a bezpečnosti. Stejně tak v určitých odstínech může modrá působit příliš chladně a depresivně. Modrá stimuluje produktivitu a vyjadřuje loajalitu. Je také reprezentující barvou vědy a vzdělávání.
Využití: U reklam, marketingu, obchodu nebo vysokých škol a jiných vzdělávacích institucí.
Šedá barva
Neutrální barva. Velké množství šedé barvy vytváří pocit ničeho, ale jako doplněk jiné dominantní barvy může být vnímána jako jistá forma útlumu, odlehčení. Stříbrná barva bývá zase vnímána jako barva silného charakteru a ochoty pomoci.
Využití: Pro utlumení a odlehčení designu. Pocit prázdna, možnost pro vyplňovací pole.
Hnědá barva
Hnědá barva ve tmavších odstínech reprezentuje zemi, ze které pochází vše živé. Je barvou úcty a vážnosti. Ve světlých odstínech připomínajících dřevo podněcuje přírodní, zdravý pocit. Hnědá barva obecně vyjadřuje spolehlivost, přátelství a stabilitu.
Využití: Na místech, kdy chceme návštěvníka ujistit o své solidnosti a důvěryhodnosti.