6 TIPŮ: Jak budovat novou značku
Značka (Brand) je jedním z hlavních prvků podnikání. Je to vlastně to, jak Vás jako celek (firmu)lidé vnímají, jaký z Vás mají pocit. Dalo by se říci, že jde o jakési spojení mezi výrobcem a spotřebitelem. Jistě si spousta z Vás představí hned logo. Ano, to ke značce bezpochyby patří, ale není to právě jen o něm, nýbrž také o majiteli, zaměstnancích (jakým tónem s lidmi mluví), výloze, obalu výrobku. Patří sem i samotné myšlenky a pocity zákazníků ze služby nebo produktu. Brand si můžeme také představit jako veřejné vnímání subjektu. Samotná značka a budování jejího image není tedy práce pouze pro marketing, ale jde napříč více obory (public relations, obalové hospodářství, péče o zákazníka…). Rozhodli jste se, že uděláte první krok s novou značkou? Dříve než to uděláte dočtěte článek až do konce.
1. Budování značky neberte na lehkou váhu
Jste-li malý živnostník, malá firma nebo naopak nadnárodní korporace – nikdy branding nepodceňujte. Cílem je, aby si zákazník při vyslovení Vašeho jména či názvu firmy vybavil Váš produkt samozřejmě s pozitivním ohlasem a dále Vás doporučil ostatním. Pokud se tak stane, jdete v oblasti marketingu správnou cestou.
2. Prezentace značky
Nejdůležitější je jednotný vizuální styl produktu a firemní kultury (myšleno i samotné komunikace). Vy se snažíte o co nejjednodušeji jasně zapamatovatelný a identifikovatelný brand. Čím lepší, tím důvěryhodnější a působící profesionálně. Takový styl bývá často patentován (ochrana duševního vlastnictví), proto u některých značek naleznete i tato označení: ©, ® nebo ™.
Vizuální identitu společnosti tedy tvoří:
Představit se můžete i pomocí tagline (slogan) nebo zkusit elevator pitch (krátká souhrnná prezentace).
Základem úspěchu je Vaše jasná rozpoznatelnost od konkurence. Dobré je právě to, když zákazník přijde do obchodu, kde je nespočet množství zboží a pozná právě Vás podle barev, písma atd., sáhne po Vašem výrobku bez rozmýšlení. Nejen že si usnadní celý nákup, ale i Vy máte šanci, že je Vaše budování značky úspěšné. Vizuální styl neměňte, jakmile jednou začnete. Zákazník Vás má již nějak v podvědomí.
3. Nic nenuťte lidem přímo
Lidé mají často dost neustálých reklam a nabídek. Proto se jim svou nabídku snažte ukázat jiným způsobem. Třeba jim prostřednictvím své reklamy předejte nějakou informaci (hodnotu), kterou neznali. Musíte být vynalézaví, napsat lze plno zajímavých článků spojených s Vaším produktem. Člověk je tvor od přírody zvědavý, proto jej spíše takto k sobě přitáhnete, než se vnucovat. Vnucování ho může naopak odradit.
4. Emoční branding (marketing)
Velmi zajímavá možnost budování značky. Lidem totiž můžete také předat nějakou emoci, kterou budou mít spojenou přímo s Vaším produktem. Docílit lze tzv. lovebrand = milující značky, někdy totiž i u zákazníka zvítězí srdce nad myšlením. To, že se Vám takový marketing daří, poznáte tak, že zákazník přijde k Vám, i když u konkurence by koupil podobný produkt levněji a možná kvalitněji. Příkladem takového marketingu v historii je mýdlo Pears propagované již v 19. století. Jistě si dokážete představit, jakou emoci mýdlo v reklamě vyvolávalo. Samozřejmě nebyly reklamy, jak je známe dnes, naopak se malovaly obrazy zobrazující děti hrající si s mýdlovými bublinami a to evokovalo pocit čistoty, ale také vyššího společenského postavení, které bylo v té době velmi důležité. Mýdlo tak prodávaly reklamy spíše emoce pocitu nadřazenosti. Dnes jsou reklamy cílené spíše na pocity štěstí, důvěry, zdraví, bezpečí. Musíte vyvolat tu pravou emoci, někdy může být problém si pak produkt spojit s určitou značkou. Takový marketing je samozřejmě spjat i s celkovou politikou společnosti.
5. Nikoho nekopírujte a zaměřte se správně na Vaši cílovou skupinu
Když si nevíte rady s budováním značky, je dobré si udělat průzkum trhu a třeba se inspirovat, ale nikdy nikoho nekopírujte. Zákazník to vycítí a stejně Váš marketing nepůjde podle Vašich představ.
Podle Vaší cílové skupiny si vybudujte na správném místě platformu, kde budete prezentovat svou značku.(web, blog, Facebook, Instagram nebo LinkedIn). Dále je zapotřebí mít nastavenou správnou optimalizaci pro vyhledávače nebo nastavení reklamy.
6. Ve video reklamě je síla
Je jedním z velice efektivních marketingových nástrojů. Přispívá ke kvalitnímu zpracování brandingu. Firmy neustále více a více investují do této formy reklam, neboť pak nemusí tolik investovat do reklamních kampaní. Kolikrát lze vytvořit skvělý spot i s malým rozpočtem, ale i tak se snažte spolupracovat s profesionály.
Podle Vaší cílové skupiny si vybudujte na správném místě platformu, kde budete prezentovat svou značku.(web, blog, Facebook, Instagram nebo LinkedIn). Dále je zapotřebí mít nastavenou správnou optimalizaci pro vyhledávače nebo nastavení reklamy.
Videa lze použít k:
K čemu video tedy často přispívá? Zaměřme se na zákazníky:
Úspěšné video je takové, které zaručeně zaujme, bude zábavné a lidé ho budou sdílet. Proto používejte autentické fotografie, obrázky a videa, aby si Vás zákazník spojil jen s Vaší značkou. Buďte originální a tím budete neokoukaní. Vlastněte vlastní produkci, opravdu se to vyplatí. Vybudujete si lepší vztah s klienty a budete důvěryhodnější.
Můžete také využít fotografie s fotobank, ale jistě si dokážete představit, že i ty mají své výhody i nevýhody. Rizikem je například fakt, že jednu fotografii může použít víc lidí a Vás si tak zákazník díky tomu nespojí přímo jen s Vámi. Nebo si Vás dokonce mohou spojit s někým, s kým mají špatnou zkušenost. Tyto fotografie bývají i dost nerealistické, moc přeumělkované. Člověk má raději přirozenost a realitu.
Přirozená kreativita je tak žádanější určitě na všech místech. Například i sociální sítě takovou reklamu vyhodnotí nadprůměrně. Zájem je tak vidět v podobě like nebo komentáře. No a takový vyšší zájem Vám dokáže výrazně snížit cenu za reklamu, máte mnohem více prokliků na web a poté i více možností zájmu o Váš produkt.
TIP: Neuškodí Vám zdravé a zároveň prospěšné v oblasti obchodu – umění trochu se pochválit, pochlubit se veřejně, když se Vám něco daří (máte skvělé recenze, nebo jste získali nového klienta).
Závěr
Závěrem nesmíme opomenout zmínit také návratnost investice do brandingu. Nemusíte se ničeho obávat, vyplatí se investovat čas i finance. Návratnost (ROI) bývá tisíce procent. Obecně platí jedna investovaná koruna se vrátí jako 20 kč zisku. Což máte hned skoro 2000 %. A právě více jak 90 % prvních dojmů, kdy si Vás lidé zapamatují, tvoří vizuální vjemy. Proto na brandingu neustále pracujte. Jděte s dobou a nebojte se zavolat experty. Učte se novým věcem a klidně si nechte poradit. Doba sebou přináší do každého odvětví nové věci a to různě rychle. Proto se neustále vyvíjejte, ať jste na krok vpředu před konkurencí.
Můžete také využít fotografie s fotobank, ale jistě si dokážete představit, že i ty mají své výhody i nevýhody. Rizikem je například fakt, že jednu fotografii může použít víc lidí a Vás si tak zákazník díky tomu nespojí přímo jen s Vámi. Nebo si Vás dokonce mohou spojit s někým, s kým mají špatnou zkušenost. Tyto fotografie bývají i dost nerealistické, moc přeumělkované. Člověk má raději přirozenost a realitu.
Přirozená kreativita je tak žádanější určitě na všech místech. Například i sociální sítě takovou reklamu vyhodnotí nadprůměrně. Zájem je tak vidět v podobě like nebo komentáře. No a takový vyšší zájem Vám dokáže výrazně snížit cenu za reklamu, máte mnohem více prokliků na web a poté i více možností zájmu o Váš produkt.